Vidriga typ!

Posted: 2013-07-12 in Miscellaneous

Igår kväll cirkulerade en tweet (bilder av den snurrar runt ännu) där en man jublar över att ett litet barn har dött, möjligen mördats, i Avesta-trakten. Hans orsak för jubel – att det betyder att antalet människor med somaliskt ursprung minskat i Sverige.

“Ateist med stort A,Realist,Hojåkare,Hårdrockare,Svenskpatriot. SD 2014.” säger hans bio. Så bra. Då kan vi titta, peka och skrika “galna rasistsverigedemokrater” som vanligt.

Det som skrämmer mig med honom är inte bara att han är ett empatilöst, rasistiskt arsle. Det som skrämmer mig minst lika mycket är att han tycker att det är helt okej att uttrycka en sån åsikt i ett offentligt forum.

Det som skrämmer mig är att vi har ett samhälle där han ens kan komma på tanken att det kommer att uppskattas att han delar med sig av sina sannerligen och synnerligen sjuka tankar.

Det som skrämmer mig är att vi ser fler och fler extremrasister och nazister röra sig bekvämt i samhället – de har torgmöten under Almedalsveckan, de orerar om sin vita förträfflighet och andras ickemänsklighet högt och lågt på Internet, de samlar sig i gäng och driver runt på jakt efter någon mörkhyad att spöa upp, medan resten av oss, vi som avskyr vad de står för och “tar avstånd” och allt, skakar på huvudet och säger “gud vilka dummisar”.

Jag vet inte vad vi kan göra för att stoppa dem, men jag tror att vi – inte minst vi “vita svenskar” som dessa äckel tror sig vara allierade med och slåss för – var och en måste ta det ansvar vi kan för att motverka den flathet ibland oss som gör att fascismen åtminstone upplever sig själv som att ha blivit rumsren. Det räcker inte att bara skaka på huvudet åt galningarna. Snart är de så normaliserade att … Nej, jag orkar inte ens fundera över konsekvenserna just nu.

Men de är inte “ett enskilt rötägg”, dessa vanvettiga vettvillingar. De, och det faktum att de bekvämt kan inta platser i det offentliga rummet idag, är vårt problem, vårt fel.

När jag skriver “vi” och “vårt” här pratar jag framförallt till, och med, mitt eget samhällskotteri – den vita medelklassen med “goda” intentioner (för det är den enda grupp jag känner att jag känner).

Vi som inte bråkar med vår omgivning tillräckligt noggrannt om “smyg-” rasismen och sexismen, vi som inte protesterar när någon bland oss vräker ur sig okunniga felaktigheter om islam – vi som inte gjort vårt för att förhindra att “Hur mycket invandring tål Sverige” ens kan vara en accepterad fråga att ställa.

Vi som inte protesterar mot en migrationspolitik som leder till utvisningar som leder till lidande och död (men det är inte lika farligt, för de dödsfallen sker åtminstone inom vårt lands gränser?).

Som sagt, jag vet inte vad vi kan göra, men jag vet att vi varje gång vi inte gör ett skit hjälper till att ge fascister och nazister skäl att tro att det är tyst medhåll de hör.

PS: Tips och idéer om vad vi mer konkret kan göra mottages gärna i kommentarfältet. (Förmodererat.)

Leave a Reply

